Sculptorul Eugen Barzu, martor direct la evenimentele din 17 decembrie 1989, povestește despre impactul pe care Revoluția l-a avut asupra sa, atât personal cât și profesional. La doar 20 de ani, în mijlocul tumultului din Timișoara, Barzu a fost profund mișcat de curajul manifestanților, care, în fața tancurilor și a mitralierelor, s-au apărat doar cu scutul îmbrățișărilor. Această experiență i-a marcat viața și a influențat puternic creația sa artistică, iar lucrările sale de artă monumentală reflectă aceste trăiri intense și transformatoare.
În perioada respectivă, Barzu lucra ca sculptor la Teatrul de Păpuși și își pregătea admiterea la Institutul de Artă din București. Însă, în decembrie 1989, el a devenit martor al unui moment istoric ce avea să devină o sursă inepuizabilă de inspirație pentru cariera sa. Pe 17 decembrie, în timp ce asista la colindele de Crăciun în Catedrală, a fost martorul unei mobilizări masive a oamenilor, care scandau împotriva regimului comunist. Această masă de oameni care se simțeau uniți într-o singură voce i-a oferit un sentiment de apartenență și solidaritate care l-a marcat profund.
Din acea solidaritate colectivă s-a născut una dintre cele mai importante lucrări ale sale: „Coloana Eroilor și a Victimelor Revoluției”. Realizată ca un simbol al unității și al sacrificiului, lucrarea este o interpretare a acelui moment istoric în care oamenii s-au unit într-o îmbrățișare simbolică, reprezentată vertical pe o coloană ce se ridică spre cer. Aceste imagini au rămas o sursă de inspirație continuă în arta sa monumentală.
Barzu consideră că arta sa nu este sacră, dar slujește sacrul, fiind un mijloc prin care transmite mesaje puternice, îndeosebi prin simboluri precum crucea. „Arta pentru mine nu mai este un scop în sine, ci un instrument pentru a exprima un crez, o viziune despre viață”, mărturisește sculptorul, subliniind legătura profundă dintre creația sa și evenimentele din decembrie 1989.
În ultimii ani, Barzu a organizat mai multe expoziții, inclusiv una la Muzeul Catedralei Mitropolitane din Timișoara, unde a omagiat martirii Revoluției. Lucrarea sa continuă să inspire și să transmită un mesaj de unitate și speranță, întărind legătura între artă și istorie.
Foto: (c) Otilia Halunga/AGERPRES
Surse: Agerpres, Universitatea de Vest Timișoara