Într-un episod tulburător care readuce în prim-plan vulnerabilitățile din sistemul de control al traficului aerian american, autoritățile federale investighează o situație extrem de periculoasă petrecută pe 6 mai, pe pista aeroportului LaGuardia din New York. Două avioane – unul operat de Republic Airways și altul de United Airlines – s-au aflat la doar câteva secunde de o coliziune devastatoare, în ciuda faptului că aeroportul este dotat cu una dintre cele mai avansate tehnologii de supraveghere la sol din țară.
Incidentul a avut loc atunci când Republic Airways se pregătea să decoleze, însă a fost forțat să frâneze brusc, într-o manevră riscantă, deoarece un avion United traversa pista în acel moment. Conversația captată de LiveATC.net și difuzată de ABC dezvăluie o eroare de comunicare între doi controlori aerieni: unul care coordona decolarea și altul care, pe o frecvență diferită, redirecționa avionul United, care ratase prima ieșire de pe pistă. Controlorul turnului, vizibil alarmat, spune: „Scuze, am crezut că United a eliberat pista cu mult înainte.”
Faptul că astfel de incidente continuă să apară ridică semne de întrebare majore cu privire la eficiența sistemului ASDE-X, un radar sofisticat care combină date de la multiple surse pentru a urmări mișcările aeronavelor și vehiculelor la sol. LaGuardia este unul dintre cele doar 35 de aeroporturi din SUA dotate cu acest sistem. În celelalte aproximativ 490 de aeroporturi cu turn de control, controlorii se bazează în continuare pe binocluri și pe ochiul liber — o realitate greu de acceptat în era tehnologiei.
Statistici recente arată că rata incidentelor de tip „runway incursion” s-a menținut în jurul valorii de 30 la un milion de decolări și aterizări în ultimul deceniu. Cele mai grave cazuri, în care coliziunea a fost evitată în ultima clipă, au fost sub 20 anual — cu un vârf de 22 în 2023. Deși anul trecut au scăzut la 7, fiecare caz este un memento sinistru al riscurilor latente.
Planuri există. Secretarul Transporturilor, Sean Duffy, speră ca un pachet legislativ ambițios, de miliarde de dolari, să modernizeze infrastructura națională de control aerian, extinzând sistemele de avertizare avansată și certificând noi tehnologii care ar putea alerta direct piloții, fără a depinde de controlori. Honeywell dezvoltă un astfel de sistem de ani buni, dar acesta nu a primit încă undă verde din partea FAA.
Memoria celui mai grav accident aviatic din istorie planează ca o umbră în fundal. În 1977, la Tenerife, două avioane Boeing 747 s-au ciocnit într-o ceață densă din cauza unei neînțelegeri între turnul de control și echipaje. Au murit 583 de oameni. E o lecție tragică ce pare uitată, în ciuda tehnologiei moderne.
Incidentul de la LaGuardia este mai mult decât o eroare de comunicare: este un semnal de alarmă. Cât de aproape suntem, în realitate, de următoarea tragedie? Și câte avertismente mai putem ignora înainte ca statistica să se transforme într-un titlu de coșmar?