Ministerul Educației a lansat recent în dezbatere publică proiectele noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal, menite să restructureze curriculumul și să adapteze programa la cerințele actuale. Cu toate acestea, demersul a generat reacții negative din partea sindicatelor și a cadrelor didactice, care acuză lipsa de transparență în procesul de elaborare și propunerea unor modificări controversate.
Reprezentanții sindicatelor din învățământ au semnalat o “secretomanie” în ceea ce privește componența grupurilor de lucru responsabile de redactarea noilor planuri-cadru. Aceștia susțin că nu au fost invitați să participe la elaborarea documentelor și că numele experților implicați nu au fost făcute publice. George Purcaru, vicepreședinte al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat: “Noi, sindicatele, n-am făcut parte din acest grup de lucru.”
În plus, Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” solicită ca implementarea noilor planuri-cadru să fie amânată până în septembrie 2027, pentru a permite formarea adecvată a cadrelor didactice și a minimiza impactul asupra normelor didactice. Această propunere vizează asigurarea unei tranziții eficiente către noul curriculum.
Pe lângă nemulțumirile sindicatelor, cadrele didactice și specialiștii din diverse domenii au inițiat petiții online pentru a contesta anumite modificări propuse în planurile-cadru. Una dintre acestea solicită reconsiderarea reducerii orelor de Educație Plastică și Educație Muzicală la liceele cu profil uman și vocațional, argumentând că aceste discipline sunt esențiale pentru dezvoltarea creativității și a gândirii inovatoare a elevilor.
De asemenea, studenții Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L.Caragiale” din București au inițiat o petiție prin care solicită introducerea Educației teatrale în cadrul disciplinei Arte pentru clasele a IX-a și a X-a, indiferent de profilul liceului. Aceștia consideră că educația teatrală contribuie la dezvoltarea personală și socială a elevilor.
În fața acestor reacții, Ministerul Educației a anunțat organizarea unei serii de dezbateri publice, inclusiv o sesiune online programată pentru 6 martie 2025, pentru a colecta opiniile și sugestiile tuturor părților interesate. Cu toate acestea, sindicatele și profesorii solicită o implicare mai activă și transparentă în procesul de elaborare a planurilor-cadru, pentru a asigura un curriculum echilibrat și adaptat nevoilor reale ale elevilor și societății.